Nieuws en ontwikkelingen

Direct hulp nodig?

klik hier om een vraag te stellen of remote control aan te vragen.

Hulp op afstand Bel ons (0)88 033 45 55

Internetcriminelen worden steeds slimmer en de kans dat u slachtoffer wordt van phishing wordt hierdoor steeds groter. Het zijn allang niet meer de zeer slecht vertaalde mails waaraan dit te herkennen is. Ook gebeurd dit niet alleen meer via de mail, maar ook via WhatsApp, sms of sociale media. De sites van banken die nagemaakt worden door de internetcriminelen zijn steeds beter nagemaakt waardoor dit echt lijkt.

De volgende manieren worden toegepast om geld los te krijgen van hun slachtoffers.
- Ze proberen beveiligingscodes los te krijgen zodat ze de mobiele bankapp op hun eigen smartphone installeren en op deze manier toegang krijgen tot je betaalrekening.
- Ze doen zich voor als een bekende van je die een nieuw telefoonnummer heeft. Ze willen dat je een factuur voorschiet. Hierna sturen ze je een valse Tikkie zodat ze je bankrekening kunnen leeghalen.
- Er wordt een mail gestuurd waarin wordt gevraagd om in te loggen met bijvoorbeeld je DigiD code, internetbankieren of credicard gegevens. Vaak staat er in de mail dat er een probleem is met je account dat je moet oplossen.
- Ze sturen een bericht dat je een prijs hebt gewonnen, maar je kan je niet herinneren dat je een lot hebt gekocht of worden goederen voor een goederkoper bedrag aangeboden als op vele andere sites dan kun je ook met oplichting te maken hebben.

We hebben een aantal tips op een rijtje gezet waardoor u ervoor kunt zorgen dat u dit kunt voorkomen.
- Let goed op het adres van de afzender, dat vaak net iets verschilt van het echte adres van de bank.
- Pincodes voor bankpassen hoef je nooit online in te voeren.
- Banken vragen nooit in e-mails of in sms'jes op een link te klikken.
- Bel bij twijfel een onbekend nummer dat je vraagt om iets te betalen om te checken of dit niet van een internetcrimineel komt. Zorg dat je deze persoon altijd aan de telefoon krijgt zo kun je uitsluiten dat je niet te maken hebt met een oplichter.
- Een mail gehad waarin ze om je gegevens vragen, maar twijfel je of deze link wel veilig is dan kun je dit controleren op checkjelinkje.nl of check de site van de Fraudehelpdesk om te zien of hier al meer melding van is gemaakt.
- Heb je een mail gehad, maar twijfel je of deze wel echt is dan kun je altijd de klantenservice van de desbetreffende instantie hierover bellen.
- Deel nooit de code van je internetbankieren app als hierom gevraagd wordt.
- Google een onbekende webshop altijd even zodat je niet met oplichters te maken hebt. Controleer hierbij ook of ze het keurmerk van veilige webshop op de site hebben staan.