Een goede informatiehuishouding is van essentieel belang voor organisaties, waarbij diverse ERP, CRM, financiële en branche specifieke systemen een sleutelrol spelen bij het vormgeven van deze informatiehuishouding. Bij een onsuccesvolle implementatie van deze systemen wordt de schuld vaak bij het systeem of de leverancier gelegd. Het is echter de vraag of dit terecht is... “Hoe krijg ik de juiste informatie, bij de juiste personen, op het juiste moment?” is een cruciale vraag voor organisaties. Boven alles geldt dat goede informatie immers rand voorwaardelijk is voor het uitvoeren van de kernactiviteit van de organisatie. Een goede informatiehuishouding is dus onmisbaar. Toch wordt een in opzet zo eenvoudige vraag in de praktijk al snel een complexe puzzel. Een woud aan regelgeving, ingewikkelde organisatiestructuren met veel stakeholders en constante kostenbesparingen maken dat veel organisaties en instellingen worstelen met het opzetten, inrichten en beheren van een goede informatiehuishouding.
Diverse systemen worden naar voren geschoven als de oplossing voor dit complexe vraagstuk. Er is immers geen vraag zo lastig of een goed systeem kan het antwoord bieden. Het is daarom niet vreemd dat men veel verwacht van een duurbetaalde implementatie van een systeem. Maar vaker dan eens loopt de implementatie uit de planning waardoor uitgaven ruim hoger uitvallen dan geraamd. Er wordt vervolgens wegens tijdsdruk niet genoeg getest, waardoor er na ingebruikname veel incidenten optreden. Als tenslotte ook de gebruikers te weinig opleiding krijgen en er geen passende handleidingen voorhanden zijn, is de deceptie bij eindgebruikers, managers en uiteindelijk directie en raad van bestuur groot.
Te midden van al die teleurstelling en in de ergste gevallen operationele chaos is het logisch dat gebruikers het systeem als ontoereikend beschouwen en de leverancier of implementatiepartner als incompetent. Is dat terecht? Nee, niet altijd!